You can earn money from this!!!!!



How does getting rewarded through sharing sounds like to you? Join this, u can earn 0.20 even more for one click..

http://www.churpchurp.com/YusufYafith/share/churpchurp-invite





Produk Bioasli

www.blogbioasli.com/simpleneasy Shopping di sini click link disebelah kiri********************************************************

Wednesday 27 July 2011

4 jenis burung? (4 type of bird?)

Assalamualaikum w.r.t kepada pembaca setia simpleneasy, 
Ada apa dengan 4 ekor burung ni hah nak tau kena bacalar sendiri dan dapat membuat sedikit renungan tentang kisah ni woi hehe...
Assalamualaikum w.r.t to my loyal reader,
What happened to this 4 birds, if you want to know u must read yourself and I hope that my reader can make some lesson to this story.




1. Kisahnya bermula apabila Nabi Ibrahim meminta kepada Allah menunjukan bagaimana sesuatu yang mati itu dihidupkan?..
1. The story began when the prophet of Ibrahim request to Allah to show, "how that dead  is life back?"..

2. Allah bertanya, apakah kau tak percaya?
2. Allah ask, are you don't believe? 
 
3. Lalu beliau menjawab, sudah tentu, tetapi supaya beliau lebih memahami
3. And him answered, of course i believe, but to understand..

4. Maka Allah memerintahkan beliau supaya mengambil empat jenis burung
4. So Allah ordering him to take 4 type of birds

5. Mesti korang tertanya-tanya kenapa burung kan...apa yang berlaku pada burung tersebut?
5. Of course you will asking why is bird?...what happened to that bird?

6. Okey, sambung cerita tadi, kemudian Allah memerintahkan beliau supaya mengambil empat jenis burung iaitu merak, ayam jantan (sejenis burung jugak kan, kira ada spesies dia lar), merpati dan helang.
6. Okay, continue the story, so Allah ordering him to take 4 type of birds which is peacocks, rooster, pigeon and eagles





7. Tak payah banyak cerita, beliau menyembelih keempat-empat ekor burung tersebut dan cincang dagingnya lalu makan hehehe kelakar lar pulak, taklah beliau  meletakkan burung tersebut di 4 bukit yang berbeza.
7. Him slaughter 4 birds and minced meat and eat funny hehehe..not eat but him put down the birds to 4 different hill.

8. Kemudian beliau memanggil burung itu kesemuanya, maka pada waktu itu Nabi Ibrahim menyaksikan bagaimana Allah menyatukan tulang-belulang mereka lalu diselaputi daging dan akhirnya diliputi oleh kulit, dan ditumbuhkan bulu. Maka bertebanganlah mereka ke arah Ibrahim.
8. Then him call the birds, then at that time prophet of Ibrahim watched how Allah unite the bones and covered with meat, and finally covered by skin, and grown feathers. After that, the birds fly to Ibrahim

9. Daripada kisah tersebut, kita mendapat 2 pengajaran. Pertama kiasan 4 ekor burung yang dicincang 2x dagingnya itu. Ia membawa maksud bahawa burung 2x itu terdapat sifat yang keji. Kita sebagai manusia perlu memelihara daripada sifat tersebut..
9. From that story we got 2 lesson. First is metaphor from 4 birds that been slaughter. It give mean that the birds have vile nature. We as a human preserving from that behavior...

10. Kamu semua tentu tahu sifat keempat-empat burung tersebut.
10. You all be sure that know that 4 behavior of that birds

a. Burung merak (peacocks) - sombong ( arrogant  )
b. Ayam jantan (rooster) - mengawan tanpa mengira masa  ( regardless of mating time )
c. Merpati (pigeon) - malas ( lazy )
d .Helang (eagles)- suka sambar ( perbuatan manusia yang suka mencuri, menculik)
                              like to Snatches ( human that like to stealing, kidnap)





11. Pengajaran yang satu lagi ialah:
      the next lesson is:
                        
12. Sikap Nabi Ibrahim AS yang walaupun telah tetap keimanannya dalam meyakini kekuasaan dan keesaan  Allah, masih lagi mempunyai keinginan untuk memahami dengan lebih mendalam. Sebagai contoh, percaya dan memahami isi kandungan Al-Quran.
 12. Prophet of Ibrahim as that truly believe for mighty and oneness to Allah, that have desire to knowing for deeper understanding. Example for this lesson is believe and understanding to the Quran.
     

No comments:

Post a Comment